tirsdag den 24. august 2010

Besøg i fortiden giver ro til fremtiden

Jeg har haft et par skønne fridage, og de blev brugt hos kæresten, som er i praktik på Mols Laboratoriet. Et skønt naturområde med en fantastisk udsigt. Og sikken en lise for sjælen det har været!

Mandag tog jeg på soloudflugt til Gl. Estrup - en gammel herregård i det Djurslandske landskab, med skønne tidslommer fra både 1700, 1800 og 1900-tallet. Museet osede af charme, smukke lokaler, fantastiske kjoler og dragter, samt det mest fantastiske herregårdskøkken. Jeg havde heldigvis fået lov at låne kærestens kamera, og sikke et held - for der var så mange smukke detaljer og ting.

Der er pt. en fantastisk dragtudstilling på herregården, og de to viste er blot et lille udpluk af de smukke kjoler. Jeg var helt forelsket i den smukke flødefarvede silkekjole, og drømte mig straks væk - tror det kunne blive den smukkeste brudekjole.

Foruden de smukke rum med kjolerne, kunne jeg ikke stå for det smukke linnedskab der havde sit helt egen rum - et rum kun til klargøring og opbevaring af linned. Der lå i skabet de smukkeste vævninger, materialer og motiver i form af broderier, mellemværk, og monogrammer.

I det store herregårdskøkken blev jeg tilbagesat til en tid med ternede forklæde, Madam Blå og marmorkage. Der var så mange skønne ting i køkkenet, og jeg fik både lyst til både at sylte, bage og ikke mindst få lavet mig et kæmpekøkken, som gerne må indeholde et gammelt ringkomfur, vitrineskab, og en stor tallerkenrække.

Alt i alt havde jeg en skøn og detaljerig tur til Gl. Estrup - og jeg følte mig ladt op på mine mentale batterier.

1 kommentar:

  1. For en herlig udflukt. Rett nok er jeg godt gift, men jeg kan godt forestille meg den hvite kjole som brudekjole ja. Og den andre var jo da også helt bedårende. JEG HADDE NOK OGSÅ FØLT MEG MENTALT OPPLADET ETTER EN SLIK TUR JA :)Ha en god uke. Knus, Kristin

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...