mandag den 9. september 2013

Tidligt søndag morgen...

...tog jeg mig en alenetur i skoven. Laurine var hjemme hos far, og jeg tog bilen, den gode havesaks, Ikeaposen, den svenske kurv, kameraet og drog afsted.
På fourageringstur - efter farverige muligheder. Jeg er nemlig igang med at samle til vinterlager således, at farverne alligevel kan springe fra gryderne, selv om sneen eller frosten dominerer landskabet. For der er ikke noget bedre end duften af lyng, rejnfan eller lignende på en decemberdag - man inviterer sommerens varme dufte indenfor, og det er lige til at lette et hvert nedtrykt sind. Så jo mere jeg har på lager jo bedre. Vejret var skønt, vinden stille og lyset så fint! Her er lidt billeder fra min morgenoplevelse.



Jeg var ude efter lidt af hvert - lyng (som står så flot blomstrende lige nu), svampe (allerhelst spiselige, men farvesvampe er også en helt fantastisk fangst), bregner og almindelig gyldenris. Og der var gevinst med det hele....





Her på det nederste billede ser i en lille gut, som jeg mødte midt i fotograferingen af kurven med svampe. Pludselig lå den der ved siden af - helt stille! Jeg fik et stort chok, og måtte lige sunde mig inden jeg betaget fik taget nogle billeder. En sådan oplevelse er en af de skønne ting man får med i posen sammen med de smukke farvede garner. Man får frisk luft, en tur i skoven, hvor man møder de derboende væsner. Har tidligere ture mødt både harer, mus, dådyr og diverse fugle, og det giver virkelig en ekstra oplevelse med på vejen. Bestemt et stort bonus!

8 kommentarer:

  1. Du er så plante-klog!! Og lille Laurine har det selvfølgelig godt......

    Glædelig tirsdag.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød, Kirsten! Faktisk er Mikkel mig en stor hjælp, da han er botaniker. Så hvis der er noget jeg er i tvivl om, så spørger jeg bare ham.
      Og ja - Laurine har det strålende! Hun vokser helt vildt, og er begyndt at lægge an til at kravle. Det er utroligt så hurtigt tiden går.

      Kram tilbage, og glædelig onsdag til dig

      Slet
  2. Ej, glæder du dig ikke bare HELT VILDT til at Laurine skal med ud og samle? Det ville jeg gøre :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det bliver fantastisk. Vi har faktisk allerede haft hende med ude i en bærerygsæk - det gik så fint. Har en plan om at strikke en trøje færdig, som er i svampefarvet garn, og så skal der selvfølgelig tages billeder i skovbunden ved siden af pågældende svamp. :0)

      Slet
  3. Sikke en skøn tur !
    Jeg ville høre om du sælger noget af dit fantastiske garn ? Jeg er begyndt i en ny børnehave og den mangler seriøst noget lækkert garn og kom til at tænke på dig :)
    Vil du skrive til mig på miriandersen@yahoo.dk ?
    Tak :)

    SvarSlet
  4. Det er super hyggeligt, at gå stille og roligt i skoven og samle "vinterforråd".
    Var på svampekursus for nogle år tilbage. Utrolig skønne farver på garn, der kom ud af det.

    Her hænger også en del plantemateriale til tørre, til en dag henover vinteren, hvor der skal farves:D

    SvarSlet
    Svar
    1. Svampefarvning bliver man altså bidt af - super spændende og ret utroligt hvor mange forskellige farver man kan få.

      Slet
  5. Lækre billeder - måske kan vi bruge et par stykker af dem?

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...