mandag den 31. maj 2010

At overbevise og at blive overbevist


En meget stor del af mit nye arbejde består i at fortælle historie - og at gøre det så overbevisende at børn, som besøger Bork får en troværdig oplevelse af vikingetiden. På mit arbejde er jeg således Gunlød fra Aros. Det har været en stor overvindelse for mig at skulle formidle på den måde, og jeg var til at starte med meget blufærdig. Men efterhånden som jeg har lært museet at kende, fået syet mit eget tøj, og føler mig mere og mere hjemme i vikingetiden, jo nemmere bliver det for mig. Men jeg må sige...de smukke omgivelser hjælper, og ligeledes gør de mange fantastiske spørgsmål og kommentarer fra de mange skolebørn.

Dagens guldkorn:

Min rolle på havnen bygger på at jeg er høvdingens 2. kone, og at jeg har fået min mand til at bygge mig en kirke. Min husbond tror stadig på de gamle guder. Jeg siger ligeledes at jeg er med barn (imens jeg spiler en overbevisende 3. måneders mave ud). Dette fortalte jeg således en 3. klasse idag, mens vi sad i kirken. Efter et stykke tid kom der følgende spørgsmål:

"Når nu du nu får et barn, så skal det jo døbes - hvad gør I så når du nu tror på Kristus og din mand tror på de gamle guder? Hvor skal det så døbes?"

Et fantastisk spørgsmål på en smuk dag!

2 kommentarer:

  1. Det ser altså spændende ud Louise =D
    Får vi snart et billede af hele din vikingedragt at se?

    SvarSlet
  2. Ja, når jeg lige får nogen til at holde kameraet ;0).

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...