søndag den 27. marts 2011

Morgenboller - langtidshævet holdbarhed

Vil lige dele en af mine morgenritualer med jer - langtidshævede morgenboller. Det er såre simpelt, og ikke mindst utrolig vanedannende. Jeg elsker nybagt brød, gerne serveret med en god skive ost. Elsker følelsen af at man selv er herrer over indholdet.
































Grundopskriften har jeg i sin tid fået af min kære moster Hannah. Jeg har dog gjort opskriften til min egen ved at tilsætte en masse forskelligt groft, sundt og lækkert. Man kan nemlig gøre med denne dej hvad man lyster - lave morgenboller, lave madbrød, lave brød til de sundhedskrævende eller til dem som ønsker fuld smæk på smagsløgene.
Grundopskriften er:
10 gram gær - her kan Skærtofts Mølles økologiske virkelig anbefales!
½ l lunken vand
Lidt olie - alt efter ønsker smag - oliven, solsikke, raps, eller krydderolie.
Lidt salt
500 gram hvedemel
100 gram rugmel
Dejen skal være en smule smattet, og bestemt ikke noget som skal æltes. Dejen skal dog gerne røres i et par minutter, eller køres i rørermaskine. Det giver en luftig og lækker dej, som giver luftige boller ved vejs ende.
















Når dejen er rørt stilles den på bordet natten over, med et klæde som dække.
































Næsten morgen kan man sætte bollerne med to skeer på pladen, og sætte dem i forvarmet ovn ved ca. 200 grader og varmluft. Bollerne skal have ca. 20 min.


Det færdige resultat er gode boller, med en lang holdbarhed. De holder både længe i maven og bliver ikke kedelige og tørre efter første dag. Når jeg vil bage disse boller, så går jeg altid ud fra grundopskriften, men udskifter noget af hvedemelet med forskellige grove meltyper, hørfrø, græskarkerner, havregryn og lignende. Dertil kommer at man kan tilsætte både pesto, soltørrede tomater, feta og andet godt for at lave bollerne om til madbrød. Ligeledes kan man drysse parmasanost, salt eller kerner på toppen af bollerne inden de kommer i ovnen.

Hav en solrig søndag, og må bageguderne være med jer!
/Louise

1 kommentar:

  1. Lyder lækkert... har allerede kopieret opskriften og vil prøve dem imorgen :-)
    Go' søndag

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...