torsdag den 9. juni 2011

At lave beige om til farver

Har helt glemt at vise noget af de allerbedste fra mine farvegryde. Den stod nemlig på eksperimenter, og heldigvis nogle som faldt heldigt ud!
Uldgarnet som jeg plantefarver på er 100%, og som jeg ved fra mine tidligere eksperimenter, så er det ligeledes muligt at farve uldstof. Så i princippet så kan alt 100% uld farves - derfor også det dejlige beige uldundertøj, som man forældre køber til deres børn. Ideen til at farve uldtøj har jeg fra Mona, som har den dejlige blog JadarMama, og jeg har længe glædet mig til at prøve.
































Så de små trøjer blev først bejdset med alun, og derefter blev de lagt i forskellige farvebade.
Og op kom de i de flotteste farver!































































































































Elsker simpelthen alle de skønne farver, og kan virkelig se at mine børn bestemt ikke skal have beige uldtøj på, når de kan få fuld knald og sprald på bodyen. 

3 kommentarer:

  1. De er blevet super skønne! Smukke farver.
    Farver du bare i en alm. gryde?

    SvarSlet
  2. Tak :0)
    Ja, jeg farver i en helt almindelig suppegryde af stål - og jeg farver inde på komfuret i køkkenet. Man kan også sagtens farve i en emaljegryde ude på bålet i haven.

    Når jeg er på arbejde som viking farver vi i kobber- og jerngryder, og dette kan så påvirke farverne i forskellig retning.

    Jeg har dog også en gasgruekedel til når jeg skal farve lidt større mængder, hvilket jeg har planer om her i løbet af sommeren.

    SvarSlet
  3. Nøj, jeg ville elske hvis alt Viles uldundertøj så så lækkert ud. Især det grønne.
    Men han må nøjes med beige (og lidt lyseblåt fordi det var på tilbud - og til næste vinter sørme også lidt beige med lyserøde blomster der var i arvegodset og uld er for godt til ikke at blive brugt, også med lyserøde blomster på).

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...