mandag den 21. maj 2012

Vinderen af plantefarvet broderikit er...

...er fundet ved hjælp af antallet af dage, der er til min fødselsdag (havde ellers overvejet at bruge antallet af vikingekrigere, der deltog til Kriger og Kampweekend på mit arbejde i denne weekend, men det tal kendte jeg desværre ikke). Tallet er 21 dage, og farvede små dunter går derfor til Puk. Håber meget at du vil finde glæde ved den lille pose!


Dertil vil jeg sige jer alle tusind, tusind tak for de mange fine indlæg, søde ord, og opfordringer. Jeg har en fornemmelse af at mange syntes, at plantefarvning er spændende, og som jeg ser det er der uanede muligheder for både garn og stof. Jeg vil glæde mig til at vise mere her på bloggen, og I må endelig sige til hvis I har spørgsmål eller lignende. Ligeledes velkommen til de mange nye læsere på bloggen - glæder mig over at flere vil læse med!

6 kommentarer:

  1. Jubi, hvor er jeg glad! Jeg glæder mig rigtig meget til at se og røre ved dit plantefarvede garn, og så er det spændende, hvad jeg kan brodere af det:)

    Tusind tak og hav en dejlig dag!
    Kh Puk

    SvarSlet
  2. Eftersom spørgsmål er velkomne....Så vil jeg lige benytte lejligheden!
    Jeg har forsøgsvis farvet noget af drengenes uld ( en body og en vest) med Gurkemeje.... Det er blevet VILDT flot! Jeg smed det bare i en gryde og varmede det langsomt op med gurkemeje i vandet. Lod det køle ned igen og skyllede i lunt vand. Nu er det så at min mand mener at det muligvis skulle have være fikseret på en eller anden måde? Kan han have ret i det??

    SvarSlet
  3. Kære Naja Luise
    Du må spørge alt det du vil. Jeg vil anbefale dig at læse mit sidste indlæg, som handler om at bejdse garnet. Her fortæller jeg om hvordan man forbereder garnet/ulden på at modtage farven/gøre farven mere klar. Det kan altid anbefales at bejdse garnet. Dette kan bl.a. gøres med alun.

    Men, men, men....og nu skal du ikke miste modet. Gurkemeje giver fantastiske farver, men er desværre kendt for at farven meget hurtigt glider af garnet/ulden, og således meget hurtigt mister farve. Dette kan ikke redes ved at bejdse garnet, idet det blot er sådan med nogle planter, at farvestofferne ikke sidder så godt fast - det kaldes lystægthed. Når man låner en farvebog er der også talkoder 1-7, som indikere hvor farveægte en farve fra en given plante er. 1 er ikke god, 7 er fantastisk.

    Håber at det giver mening. Jeg sender dig forøvrigt lige en mail angående kursus.

    /Louise

    SvarSlet
  4. Kom lige til at se at jeg ikke har din mail - vil du sende den til mig på louise.schelde@gmail.com?

    SvarSlet
  5. Hej Louise
    Jeg sender dig lige en mail :-)
    Gurkemeje ulden ser ud til at holde ok... Om ikke andet så er det knaldflot så længe det varer... Og så kan den jo altid få en tur igen! Det er ikke værre end at lanolinbehandle....Det skal man jo også indimellem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt jeg ikke tog modet fra dig! :0)
      Jeg vil glæde mig til mail, for derefter fluks at sende en mail tilbage til dig.

      Slet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...