lørdag den 19. maj 2012

Plantefarvning Trin 1 - Bejdsning af garn

Som lovet den anden dag vil jeg meget gerne vise lidt frem af nogle af de forberedelser, der skal til når man plantefarver garn.

Overordnet vil jeg sige, at ønsker man at kaste sig ud i plantefarvningens kunst skal man tage et smut forbi biblioteket, og låne bøger om emnet.
Det at plantefarver var hot i 1970´erne, og man må derfor ikke forvente bøgerne er spændende, kreative og flotte coffetable bøger a la Homemade. Bøgerne er efterhånden med gulnet papir, damer med lange fletninger og uden bh, samt enkelte tilsætningsstoffer i farveopskrifterne, som for længst er blevet erklæret giftige. Men når alt kommer til alt er der megen god og utrolig brugbar viden i disse bøger, og de kan bestemt være underholdende at læse.

Hvis nu man ikke syntes, at bøger er det sjoveste, men at kurser, og at lære mens man har tingene i hænderne er meget bedre, så overvejer en veninde og jeg at afholde kurser. Vi har begge oplevet en fantastisk interesse for vores plantefarvning, og vi vil derfor meget gerne gå videre med vores ideer, de lækre materialerne og ikke mindst mulighederne! I givet fald (og nu stikker jeg lige en finger i jorden) - hvad skulle et 2 dages kursus med overnatning, fuld forplejning, kursusmateriale i form af plantekalender og farveopskrifter, samt garnmateriale med hjem....koste?

Nå, men tilbage til det, som egentlig var emnet for indlægget. Nemlig klargøring og bejdsning af garnet.

Helt generelt farver jeg kun på animalske fibre - altså fibre fra får, silkeorme, alpacka og lignende. De animalske fibre har en anden overfladestruktur end de vegetabilske fibre, og tager således bedre imod farve. Man kan godt farve på bomuld og hør, men man vil hurtig opleve, at farven hurtigt vil miste sin glans, særligt når den udsættes for sol og gentagende maskinvask.

Ved indkøb af garn kan det være en stor fordel af købe garn, som allerede er lagt i fed. På denne måde undgår man det store arbejde det er at vinde fra cones/nøgler over på garnvinde, for at skabe de løse fed. Garnet kan købes mange steder, og har man en yndlingsgarn der er 100% uld, så kan den sagtens plantefarves.

Inden man går igang skal garnet have nogle ekstra "hjælpesnore", som skal sørge for at der ikke går for meget kludder i feddet. Jo mindre kludder, jo mindre arbejde når garnet skal bruges/vindes op. Vælg gerne en garn i en anden farve, således at det er let at se hjælpesnoren under farveprocessen. Jeg plejer at lave 3 eller 4 hjælpesnore pr. fed. 


Når snorene er sat på skal feddet gennemvæddes. Læg garnet i blød i vasken, og kram det forsigtigt. Når man køber garn kan der ofte være en smule spindeolie på garnet, fra da det blev spundet på spinderiet. For et sikre et gennemfarvet resultat,   
er det derfor en god idet at skylle garnet først.
Derefter gøres der klar til, at garnet skal bejdses - hvilket betyder at man gør garnet klar til at modtage farven. Dette kan gøres med forskellige remedier, men alun er den mest brugte. Alun er en metalsalt, og bruges bl.a. til modellervoks og deodorant.


 Man finder derefter en stor gryde, og sørger for at have emhætten tændt. Godt med vand i så garnet kan bevæge sig frit. Alunen vejes af, og opløses i en lille skål ved siden af. Alunvandet hældes nu i den store gryde, og derefter er bejdsevandet klar til garnet. 


Bejdsevandet og garnet skal nu bringes stille og roligt op på en temperatur omkring 90 grader (og ja, uldgarnet kan sagtens holde til høj varme, så længe det ikke bliver chokket med hurtige temperaturskift). Her holdes det i ca. 1 - 1½ time. Så er garnet klar til farve!

7 kommentarer:

  1. Sikke en lækker lille guide :)
    Jeg har selv erhvervet mig et par af de famøse 70'er bøger i genbrugsforretninger, men har endnu ikke kastet mig over at farve garn.
    Måske man skulle prøve her til sommer...

    SvarSlet
  2. Spændende ser det ud, jeg får lyst til at prøve det:)

    SvarSlet
  3. Spændende... Jeg er så fascineret af det uden at vide noget om det. Men jeg synes, at det er fedt at man kan bruge naturens skattekammer til at lave smukke farver...
    Jeg smutter forbi posthuset i morgen. Så hold øje med posten i næste uge :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så skønt! Man får så mange gode oplevelser med plantefarvning - både ude i naturen og ved gryden. Ligeledes er den noget man kan være fælles om ude i haven over bål, og ikke mindst kan nyde i forbindelse med smuk strik eller tøj.

      Jeg glæder mig sådan til at se hvad du sender mig! Mon ikke det ryger i gryden med det samme.

      Slet
  4. Faldt lige over din blog via Puk.
    Hvor er det fascinerende når du fortæller om metoder til indfarvning af garn på den naturlige måde.

    SvarSlet
  5. Ang kursus.
    Jeg vil sige at en 3-4 dage ville være optimalt. Men hvor skulle det afholdes? Jeg er meget interesseret men det skal være på Sjælland. Jeg vil sige at hvis kurset er med overnatning i 3-4 nætter incl mad, materialer og undervisning så skulle det nok ligge på ca. 2500 kr.

    SvarSlet
  6. Kan man godt bruge gryden til madlavning igen bagefter, hvis man har behandlet det med alun i den? Hvis man selvfølgelig vasker den godt af!

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...