lørdag den 12. oktober 2013

Der forberedes...

...til den store (g)uldmedalje. Trods kraftig forkølelse hos både datter og jeg selv klør jeg i disse dag på med at få farvet garn til messen og Fox & Jane om 14 dage. Der planlægges, farves, sorteres, vurderes, lægges frem og i bunker, plukkes planter og blade (kan lige klemme det sidste farve ud af efteråret), indkøbes mere garn, og ja, det vil ingen ende tage. For man skulle jo gerne få det hele til at klappe...visitkort, bandaroler, samarbejde og opstrik.

Jeg kan dog med sikkerhed love, at jeg har meget garn med, og det i mange farver og nuancer. De mange fed er alle unikafarvet, idet både planter, vand og naturens kemi påvirker farverne. Man kan aldrig ramme præcist den samme farve næste gang med farver med f.eks. Rejnfan eller Kraprod. Jeg har bestræbt mig på at farve minimum 3 fed i hver farve, og enkelte nuancer har op til 7 fed.
Hvad angår løbelængde på garnet så har jeg to kvaliteter med - en lammeuld på 300 meter pr. 100 gram, og de blødeste store fed med 650 meter pr. 100 gram. Begge er rigtig gode til strik, og kan også fint bruges til hækling (har dog ikke selv prøvet det). Foruden de store fed på 100 gram, har jeg broderigarn med i form af en svensk kamgarn der løbet ganske langt - hele 900 meter pr. 100 gram. Den er meget stærk, og kan bruges til både broderi, brikvævning og syning. Her er der små fed i en 40 meter længde, hvilket rækker ganske langt.

For at give inspiration og et indblik i den glød/spil, som plantefarvet garn givet når det er strikket, medbringer jeg et par ting strikket op i mit garn. Herunder får I lige et pre-view af de ting jeg tager med...



Babytæppet strikkede jeg til Laurine, mens vi lå på sygehuset og ventede på at komme hjem. Det er designet af Erika Brandt, som er kvinden bag den smukke blog Thinkingspace.dk. Jeg har fået lov af Erika at få opskriften med til messen, hvor det er muligt at købe den til 40 kr. Begge strikkegarner kan bruges til opskriften, og de mange farver vil give et hav af muligheder.  




Et styks babystrik fra Susie Haumans skønne bog "All you knit is love". Garnet er farvet med Kraprod, og har et let flammende udseende. Her er den tynde garn helt perfekt, og det giver et let og lækkert stykke tøj til de små. 



Vendestrikket børnevest efter opskrift fra Hanne Meedoms bog "Vendestrik". Let og fint strikkemodel, som sidder godt, og varmer på alle de rigtige steder. Er her strikket op i den fine lammeuld på 300 meter pr. 100 gram i en flot Kraprød. 



Broderi til en suttesnor - motivet er hentet fra Theresa Jessings bog "Gavebogen". De små søde elefanter er broderet med den tynde broderigarn, og når det gælder broderi er der uendelige muligheder i forhold motiver, farvekombinationer og hvad man laver. 

11 kommentarer:

  1. Ihhh, nu glæder jeg mig endnu mere til kreative dage! Både til at se og røre dit lækre (G)uld, men også til at møde dig!!!!

    SvarSlet
  2. Ej jeg skal også derover om lørdagen hvor jeg er bl.a. er på Tanternes stand...håber det kan lade sig gøre at møde dig In real life og ikke mindst det lækre garn som jeg længe har haft et lunt øje til ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fedt, Jeanette! Håber virkelig også at det kan lade sig gøre...jeg er der dog kun om fredagen. Så hvis du først kommer lørdag, kan det godt blive lidt svært at mødes. Men ellers må vi da bare se om vi ikke kan få det til at passe engang jeg kommer til København.
      Vil glæde mig til at vise dig mit garn.

      Slet
    2. Ah ærgerligt....øv med øv på! Men ja helt sikkert, giv endelig lyd når du rammer Kbh :D

      Slet
  3. Hvor er det smukke ting du laver og dit plantefarvede uld ser saa skoent ud

    SvarSlet
  4. jeg er storlæser af din blog, og er begejstret over at se dine skønne garner, du farver, men jeg er nysgerrig efter at vide, hvor det købes:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sonja - er så glad for at du læser med, og er glad for mit garn. I første omgang tager jeg garnet med til de Kreative Dage i Fredericia (dog kun om fredagen). Derefter kommer garnet til salg via nettet - pt. arbejdes der på en form for netshop. Mere info vil følge.

      Slet
  5. Ihh - Sikke smukke sager du tager med også... Spændende!

    SvarSlet
  6. det lyder rigtig skønt, lidt langt til fredericia fra kbh:)

    SvarSlet
  7. Hvor er det bare lækre ting Louise... synes bare du er rigtig dygtig og håber og er sikker på!! at du vil få stor succes på messen. Hvor er det spændende for dig at skulle afsted. Knus fra din kusine

    SvarSlet

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...