onsdag den 23. september 2009

Besøg på Hjerl Hede

Jeg var sammen med min middelalderforening forbi Hjerl Hede i weekenden. Mine forældre bor ikke langt derfra, og jeg har siden jeg var 6-7 år kommet meget derude i forbindelse med deres sommer og vinterlevendegørelse. Det er et virkelig dejligt sted, og skønt at se så meget godt håndværk og ting som er lavet fra bunden. Museet havde en mindre udstilling i deres indgangsbygning, som var baseret på borddækning igennem tiderne, og i denne udstilling var en virkelig flot landbodragt. Jeg prøvede at tage billeder, men lyset var ikke så godt - så dem som jeg vil vise er enten lidt mørke eller overbelyste pga a blitzen.

Dragten bestod af et smukt vævet skørt med mange læg, et stikke livstykke, et vævet livstykke og en halsklud og forklæde. Farverne og detaljerne er helt fantastiske, og jeg ville ønske at det var muligt at købe mønstre på sådanne dragter, sådan at man kunne prøve at lave en selv. Jeg havde set den flotte strikkede livstykke på en af damerne sidste jule til museets julelevendegørelse, og var helt vild med den. Så håber en dag at det kan blive muligt at strikke sådan en.






Smukke, smukke læg med en slot afslutning udført i silkebånd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg vil elske om du ville lægge en lille hilsen...